Ma 1 dec, di 2 dec en woe 3 dec - Reisverslag uit Shanghai, China van shanghaisuper8 - WaarBenJij.nu Ma 1 dec, di 2 dec en woe 3 dec - Reisverslag uit Shanghai, China van shanghaisuper8 - WaarBenJij.nu

Ma 1 dec, di 2 dec en woe 3 dec

Door: louise

03 December 2008 | China, Shanghai

Hallo lezers,
Als allereerste onze excusses dat alles zo laat op de site staat, we hebben het nog steeds erg druk en de meeste van ons zijn aan het einde van de dag er moe.

Maandag 1 december:
Vandaag zaten we weer om 8uur in het busje met z'n alle richting het ziekenhuis om aan onze laatse afdeling en laaste 2 stage dagen te beginnen.Jammer genoeg want iedere dag ontdek en maak je weer veel nieuwe dingen mee.
Sharmaine, Marielle en Hayat gingen naar de algemene chirurgie. Annemiek en Malvina naar het kinderziekenhuis (chest chirurgie)en Jasper, Johanna en Louise gingen naar de cardiologie. Iedereen heeft weer veel meegemaakt en heeft dit denk ik ook aan het thuisfront gemaild. Wij Jasper, Johanna en Louise hebben veel dingen gedaan en gezien waaronder: het maken van een sterial tray (een striel dienblad voor de spuiten met medicatie op te leggen). Uileg gehad over de volgende onderwerpen: de defybrilator, uitzuigapparaat, warmte lamp voor wonden, crashkar, voorbereiding operatie, gebruik zurstof masker..
Ik geloof dat dit het wel beetje was je krjgt zoveel te horen op een dag dat je het soms even niet allemaal meer weet. Sommige van ons zijn na de stage hun gemaakte kleding wezen ophalen zag er allemaal erg stijlvol uit. Na het avondeten hebben Eric, Sharmaine en Jasper een les gehouden over onze school en hun opleiding, mijn complimenten voor hun, want de zaal zat goed vol. Hierna is iedereen zijn eigen ding gaan doen.

Dinsdag 2 december
Vandaag is het onze laatste stage dag. Wij Jasper, Johanna en Louise hebben vandaag weer veel gezien en gedaan waaronder zuurstof aangesloten. Uitleg gehad over de registratie van de opiaten en andere medicatie, dit wordt nauw in de gaten gehouden minimaal 3x controle, wat ons op viel is dat de standaard medicatie hier in het ziekenhuis in 1kastje past bij ons is dat een hele ruimte vol. Ze hebben hier een boek met alle veel gebruikte medicatie erin met plaatjes, zodat de verpleegkundige de medicatie kunnen herkennen, omdat deze vaak niet in de verpakking zit maar uit potjes komt. De patienten hebben hier veel invloed op hun medicatie therapie. Ook hebben we meegekeken bij het afnemen van bloed, dit ging opdezelfde manier als bij ons in het ziekenhuis. Tijdens de lunchpauze hebben we met z'n alle in het park in de zon gelegen, want het was erg lekker weer. Na de lunch zijn we een kijkje wezen nemen bij het plaatsen van een stent, de ruimte waarin dit gebeurde was niet een officele operatieruimte vertelde onze begeleidster, het leek meer op een interventie kamer bij ons in het erasmus mc (een interventie kamer is een ruimte op de rontgen waar kleine ingrepen worden gedaan). Er werd steriel gewerkt alleen was het voor ons onduidelijk of er nu wel of geen open verbinding was tussen de niet steriel ruimte. Ook zagen we geen kasten waarin de materialen waren opgeslagen. Een operatie assistente wees ons op de verpkking van een stent hierop stond geproduceerd in holland, erg leuk om te lezen. Na de operatiekamer hebben we een kijkje genomen op de intensive care, Goed te vergelijken met de PACU bij ons in het ziekenhuis. Hierna was het alweer tijd om afscheid te nemen. We zijn met z'n alle terug gegaan naar de campus waar we 's avonds met de chinese studenten geluksarmbandjes hebben gemaakt iedereen vond het erg leuk om te doen.

woensdag 3 december
Vandaag mochten we een uurtje langer uitslapen, wat iedereen erg fijn vond. Om 9uur hadden we een erg leuke en leerzame les vam michelle over accupunctuur, cupping en massage. Bijna iedereen is proefkonijn geweest voor 1 van de 3 dingen. Na de les hebben we even snel gegeten en zijn we in het busje gestapt richting een traditioneel ziekenhuis, hier hebben we uitleg gekregen over hoe het in zijn werk gaat als een patient bij de dokter komt. Hebben we een kijkje genomen in de kruiden apotheek: wat veel verschillende dingen hebben ze daar verschillende insecten, bloemen, kruiden, steentjes enz. alles moet je koken en dan opdrinken als thee zo heeft ieder ding zijn eigen werking voor een bepaalde ziekte. Ook hebben we nog even snel een kijkje genomen op de accupunctuur afdeling en de fysiotherapieruimte. Weer terug op de campus hadden de chinese studenten een avondje georganiseerd. De avond zag er als volgt uit:
- Beatboxen, dat deed ze erg goed.
- jasper moest een liedje zingen, wat hem aardig goed afging.
- we kregen een kadootje een soort chinese hanger.
- Iemand zong een liedje voor ons, klonk goed.
- Een aantal van de chinese studenten vertelde ons iets over hun cultuur.
- Spelletje, geblindoekt en na een paar rondjes te hebben gedraaid de neus op de juiste plaats tekenen.
- Een dansact
- Iemand speelde een liedje op een chinese gitaar, klonk erg chinees achtig om het zo maar te zeggen.
- Wij waren aan de beurt het wilhelmus gezongen, liedje van marco borsato - meeste dromen zijn bedrog en natuurlijk sinterklaas liedjes gezongen en wat hoort er bij sinterklaas het strooien van pepernoten dit hebben we dus ook gedaan, de chinezen vonden de pepernoten erg lekker (monique goed idee om dat voor ons achter te laten) Uiteraard gaan wij vrijdag ook onze schoen zetten.
- Chinese studenten voorden een toneelstukje op.
- We kregen allemaal nog een kadootje.

Dit was het weer wel zo'n beetje.

Iedereen thuis krijgt een dikke knuffel en kus van de super8+1

De volgende keer komen er weer nieuwe wist u datjes.

groetjes Louise

• 03 December 2008 - 15:58

Carla:

Goeie verhalen weer. at maken jullie toch veel mee elke dag. Duizelt het al een beetje?? Volgens mij hebben jullie een week nodig om bij te komen als jullie de 13e weer thuis zijn. Is Annemiek al een beetje kalmer geworden?? of rebelt ze nog de hele dag door???
    Allemaal de groetjes van Annemieks moeder. Annemiek kus van de hele familie. Joke en Frans vonden het heel leuk dat je had gebeld.

• 03 December 2008 - 15:59

Paula:

heey sharmaine, ik zie en lees dat jullie het erg naar jullie zin hebben en wat een belevenis.
    Hoop dat je nog een leuke tijd hebben daar.
    groetjes van Paula xxx

• 03 December 2008 - 18:19

Marijke Noordam:

Ik lees trouw jullie verhalen. Na het zingen van Sinterklaas liedjes, moet hij jullie schoen op vrijdag toch wel vinden in Shanghai en vullen, denk je niet!?
    Zorgen jullie een beetje goed voor mijn collega Eric?
    Groet Marijke

• 03 December 2008 - 19:57

Monique Vd Horst:

Beste super8,
    Ik realiseer me dat jullie alweer over anderhalve week terugkomen!!
    En ik lees dat jullie veel meemaken. Ik denk dat jullie heel veel geleerd hebben. Niet alleen op vakgebied, maar ook op persoonlijk gebied.
    Ik denk dat jullie als 'rijke' mensen terugkomen.
    Eric hoe is daar met jou.
    Ik ben enthousiast over het feit dat je daar een les hebt gegeven over 'onze opleiding'. Ben dus erg benieuwd naar de reacties.
    Tot slot van dit bericht.
    Ik wens iedereen een leuke Sinterklaas. En sluit af met de woorden: Tot een volgend bericht.
    Groet,
    Monique van der Horst
    Een zeer trotse adjunct directeur van de Verpleegkundige Opleiding bij Zadkine.

• 04 December 2008 - 07:27

Catharina:

Hoi,
    Leuk verslag weer!! En die chinese avond met dat beatboxen, zingen enz. zal wel gezellig zijn geweest!! De tijd vliegt echt, jullie zijn alweer over de helft. Het verslag van Jasper ook gelezen, die heeft denk zijn beroep gemist.... iets van colums schrijven, of verslaggever! En joh. had jij al iemand die je van het vliegveld haalde???

Liefs Cathj

• 04 December 2008 - 07:43

Mattanja:

Hee zussie,

Nog maar een week en je komt al weer naar huis! jeetje wat gaat dat snel! Ik mis je wel hoor...
    Ik hoor wel dat jullie ontzettend veel meemaken, echt super tof!
    Wat las ik nou, ga je helemaal alleen in een chinees gastgezin! stoer hoor!

Heel veel plezier nog!
    Liefs en kus van je zus.

• 04 December 2008 - 07:51

Ikke:

hallo damens en jonge man wat nu moe mensen van de wereld hoor ik daar nooit over wel tijd voor etentjes spelletjes kettinkjes maken en heel veel eten natuurlijk, ik maak maar een grapje kan best indenken dat dit veel inpact op jullie heeft ook uitleg over jullie school vind ik een goed plan. ben al een paar keer in de chat room geweest maar helaas, neem in styl jullie diploma in ontvangst en geniet daar ook van want dit is niet voor iedereen weg gelegd en kijk straks terug op een mooie maar ook leerzame tijd en vergeet niet over een goede week gaat bijna de teug reis beginnen en zit je weer in nederland koud,kil en nat en dank denk je zeker nog wel eens terug aan china O JEE komt een japannertje binnen ga ik even helpen wellicht verkoop ik nog wat souveniertjes aan haar maar niet gemaakt in china HIHIHI doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 04 December 2008 - 08:48

Sidney:

Hey zus Sharmayne ! Heb je al hond ghegeten?En wat is er lekkerder; duitse dog of labrador?Je kamer heb ik veranderd hoor en je kleding weggegooid , je hebt toch genoeg gekocht daar.Nou doei, veel plezier nog!Luv je xxx

• 04 December 2008 - 12:44

Sophie Peeters-Kouwe:

Hey Annemiek,
    Wat een geweldig avontuur daar! Ik heb het eea van Marleen gehoord afgelopen zondag en ik vind het echt hartstikke leuk voor je dat je dit nu allemaal meemaakt. En de verhalen zijn erg leuk om te lezen.
    Het zal soms ook best heftig zijn, al die indrukken.
    Nog heel veel plezier daar!
    Dikke kus van je nicht.

• 04 December 2008 - 20:44

Remco:

Hee Marielle,

Alles goed tussen die nasi-eters. Leuk om te lezen op de site hoe het bij jullie is.
    Terwijl de meeste van je familie bij de muziek zitten moet ik ook maar eens een berichtje achterlaten. Hier gaat alles best goed hoor. En ook ik mis je wel een beetje hoor. Ben je al een knappe spleetoog tegengekomen? Of lopen de knapste mannen toch in Nederland rond? De tijd gaat zeker wel snel, volgende week komen jullie al weer terug. Succes nog de komende week en geniet er nog even van. Ik zie je volgend weekend wel.

groeten van de vriend van je zus:)

• 04 December 2008 - 20:44

Remco:

Hee Marielle,

groeten van de vriend van je zus:)

• 04 December 2008 - 22:20

Puk:

Hé Mariëlle!

Denk maar de verassing! dan voel je niet meer zo alleen.;) Nog heel veel pezier komende week.

• 05 December 2008 - 07:57

Steven Trompet:

Marielle

kom aub naar huis we hebben je nodig op de ktw

groeren steven